RYZYKO JAKO WARUNEK ROZWOJU
TRANSFORMATYWNE ASPEKTY EDUKACJI
Zapowiedź
KLAUDIA WĘC, ANDRZEJ WIERCIŃSKI
Ks iążka jest związana z wysiłkiem pozyskania szerokiej perspektywy interpretacyjnej dwóch niezwykle ważnych problemów pedagogicznych wyznaczanych przez kategorie rozwoju oraz ryzyka. Inicjatorami projektu badawczego jest Klaudia Węc (pedagog, psychoanalityk) oraz Andrzej Wierciński (filozof - President of the International Institute for Hermeneutic). Celem książki jest rozpopularyzowanie dyskursu, który przeniesie pedagogów w obszar hermeneutycznych rozważań o wychowaniu, a także pozwoli spojrzeć na edukację z perspektywy pedagogiki krytycznej sprzeciwiającej się rytualizacji pozorów prowadzących do niszczenia potencjału rozwojowego człowieka. Ryzyko użyte jest tu jako swoista metafora, która ukazywać ma między innymi paradoksy wynikające z podejmowanych prób wykluczania zagrożenia z doświadczenia dziecka dla jego potencjalnej ochrony. Autorzy zaprosili do projektu pedagogów z różnych ośrodków naukowych zarówno z Europy jak i krajów otwierających niezasymilowany w naszym obszarze kulturowym horyzont interpretacyjny. W projekcie wzięli dział: Bert Biesta z Wielkiej Brytanii, Elie Holzer z Izraela, Christo Lombaard z RPA, José Manuel Touriñán López z Hiszpanii. Znaczną reprezentację stanowią również badacze polscy z najważniejszych naukowych ośrodków uniwersyteckich między innymi: Krzysztof, Maliszewski, Tomasz Olchanowski, Piotr Petrykowski, Bogdan Śliwerski. Tematyka tekstów wpisuje się szeroko w rozumienie edukacji jako transformacji wyznaczającej gotowość na ryzyko przemiany własnego życia a także podejmuje kwestię rozumienia podmiotu jako bytu opierającego się trywializacji systemowych klasyfikacji i uproszczeń.
Kategoria: Pedagogika
ISBN: 978-83-8019-620-9
Wydanie: pierwsze
Rok wydania: 2016
Oprawa: miękka
Format: 160x225 mm
Liczba arkuszy wydawniczych: 18